Uw uitdaging: Commerciele vooruitgang

Herkent u een van de onderstaande problemen of vraagstukken in uw organisatie?

Onze omzet loopt terug. We hebben van alles geprobeerd maar we weten niet wat we nu nog kunnen doen om onze omzet te vergroten. Help!

We hebben wel veel klanten maar toch maken we te weinig winst. We zijn altijd druk en we worden de hele dag gebeld en toch hebben we moeite de touwtjes aan elkaar te knopen. Hoe kan ik met minder stress een hogere omzet en winst realiseren?

Hoe zorgen we ervoor dat we ook onze technici met een gerust hart naar de klant kunnen laten gaan. Onze commerciële afdelingen zijn vaak wel klantgericht en weten hoe je met de klant communiceert. Bij onze technici gaat dit weleens fout: ze zijn te kort door de bocht, te eerlijk, weten niet goed hoe ze met conflicten om kunnen gaan of beloven de klant teveel. Hoe maken we van onze technici onze ambassadeurs?

We calculeren ons suf maar ons scoringspercentage is te laag. We krijgen veel aanvragen binnen waarop onze begroters zo goed mogelijk proberen te offreren. Helaas worden te weinig offertes uiteindelijk een opdracht. Hoe kunnen onze offertes meer resultaat opleveren?

We hebben te vaak discussie over de prijs. We bieden heel goede producten en/of diensten tegen een prima prijs. Toch hebben we hier met de klant regelmatig pittige discussies over, waarbij wij vaak aan het kortste eind trekken. Hoe zorgen we ervoor dat klanten graag betalen wat wij vragen?

We hebben geen tijd om na te denken over commerciële strategie en marketing. We versturen af en toe weleens een mailing en we lezen de vakbladen maar we hebben geen tijd om dat systematisch aan te pakken.

We hebben wel een commerciële strategie maar die levert te weinig resultaten op. Nu zoeken we een commercieel expert om daarover te sparren en de verbeterpunten te bepalen

Ons product is zo goed, dat verkoopt zichzelf. Alleen nu nog even niet… Als klanten eenmaal zien hoe goed dit product is dan zullen ze het massaal kopen. Maar hoe zorgen we ervoor dat de juiste mensen het onder ogen krijgen?

Marketing? Nee, wij doen niet aan advertenties. In het verleden is er weleens geadverteerd in vakbladen maar dat heeft weinig gebracht. Eigenlijk weten we niet zo goed wat marketing ons op kan leveren.

Klanten kopen bij ons niet wat wij écht willen verkopen. We hebben een breed pakket aan producten en/of diensten maar klanten kopen vaak alleen de meest simpele oplossing. Hoe zorgen we ervoor dat onze klanten de producten kopen die wij graag willen verkopen, bijvoorbeeld omdat ze technisch beter zijn?

Waar vinden we nieuwe klanten? De meeste bedrijven in onze omgeving en in ons vakgebied zijn klant bij ons. Om te blijven groeien moeten we ons gaan richten op het werven van nieuwe klanten. Maar waar vinden we die?

Onze winstmarge is te laag. We calculeren een prima prijs in de offerte maar onderaan de streep blijkt dat we te weinig winst maken op onze projecten of producten. Hoe zorgen we ervoor dat we wel een gezonde marge draaien?

We hebben veel gedoe met de klant na oplevering van het project. Het begint meestal met een prima relatie met de klant; we denken dat we elkaar begrijpen en we vertrouwen elkaar. Gaandeweg het project verloopt de communicatie steeds stroever totdat we bij oplevering over de kleinste details discussie hebben. Hoe kunnen we dit voorkomen en zorgen dat onze klanten graag bij ons terugkomen en ons zelfs aanbevelen bij anderen?

We krijgen regelmatig klachten. Wij hebben prima producten en toch hebben we vaak gedoe met de klant. Het lijkt wel alsof ze altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Hoe zorgen we ervoor dat onze klanten tevreden zijn?

Wij krijgen nooit klachten maar klanten komen niet bij ons terug. We weten eigenlijk niet zo goed wat klanten van ons vinden. We doen al heel wat jaren zaken in onze branche en dat doen we al die tijd al op dezelfde manier. We krijgen nooit klachten maar we hebben wel veel moeite om klanten te behouden. We vermoeden dat we iets niet goed doen maar we weten niet zo goed wat. Hoe krijgen we inzicht in wat onze klanten van ons denken?