Uw uitdaging: Soepele samenwerking

Herkent u de onderstaande problemen op het gebied van soepele samenwerking:

Er spelen conflicten in onze organisatie, ons team of tussen twee collega’s. Soms zorgen verschillende karakters, werkdruk of stress voor conflicten in onze organisatie. Na verloop van tijd is de kou wel uit de lucht maar de samenwerking blijft stroef. Hoe zorgen we ervoor dat we op een acceptabel niveau met elkaar samenwerken, waarin conflicten opgelost worden in plaats van onder de oppervlakte door te sudderen.

Medewerkers houden zich niet aan gemaakt afspraken. We maken duidelijke afspraken waar iedereen het mee eens is en toch lukt het niet om die afspraken na te komen.

Medewerkers voelen zich niet verantwoordelijk en reageren verdedigend als je ze daarop aanspreekt. Er zijn medewerkers die precies die dingen doen die in hun functieomschrijving staan en meer ook niet. Soms wordt er van ze verwacht dat ze pro-actief handelen en zelf initiatief nemen. Hoe zorg ik ervoor dat mensen zelf snappen wat belangrijk is en actie nemen?

Als leidinggevende doe ik mijn best om in goede verstandhouding mijn team aan te sturen. En toch wordt het soms stil als ik de ruimte binnenkom. Hoe kan ik mijn mensen motiveren om hun doelen te behalen en tegelijk een prettige verstandhouding bewaren.

Tussen afdelingen wordt zaken ‘over de schutting’ gegooid. Volgens de productieafdeling ‘hebben die verkopers wel mooie praatjes maar geen idee wat ze verkopen. En nu moeten wij het weer zien recht te breien met de klant’. De verkoopafdeling wil liever voorkomen dat de productieafdeling rechtstreeks contact heeft met de klant omdat ‘ze daar geen idee hebben wat van wat klantgerichtheid inhoudt’. Hoe zorgen we ervoor dat alle afdelingen binnen ons bedrijf effectief met elkaar samenwerken?

Nieuwe collega’s vertrekken eigenlijk te snel. Het duurt een tijd voordat je echt goed bent ingewerkt in onze organisatie. Helaas zien we maar al te vaak dat nieuwe collega’s vertrekken zodra ze het werk een beetje in de vingers krijgen. Hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers graag bij ons blijven werken?

In deze tijd van crisis wordt er steeds meer gevraagd van onze medewerkers terwijl we soms mensen moeten laten gaan. Zoals zoveel bedrijven voelen wij ook de gevolgen van de crisis. Soms houdt dat in dat we mensen moeten laten gaan. Dan vangen we het werk op met de resterende collega’s. Die moeten dan een tandje bijzetten terwijl ze misschien wel bang zijn om ook hun baan te verliezen. Dat levert veel stress op. Hoe hou ik mijn mensen gemotiveerd om hun werk naar behoren uit te voeren?